Rönnen

VMS har tre småbarnsgrupper: Rönnen Blå och Rönnen Röd med totalt 19 barn på Hälsingegatan och så Rönnen Grön på Rödabergsgatan, med 9 barn.

En dag på Rönnen

Vi öppnar kl 08.00 och vi vill att barnen är hos oss senast kl 08.30. Dagen börjar med någon timmes utevistelse på vår egen gård på Hälsingehöjden för Rönnen Blå och Röd, medan Rönnen Grön börjar dagen i Solvändans fina park.

När vi gått in kan barnen välja mellan att till exempel baka, diska, stryka, måla, bläddra i en bok, lägga pussel eller arbeta med något annat montessorimaterial. Miljön på småbarnsavdelningen är indelad i tre områden: praktiska övningar, motoriska övningar och språk. Språket - att kommunicera, är en viktig del av verksamheten. Barnen uppmuntras att ta egna initiativ och vi ger dem tid att klara av saker själva.

Före lunch har vi en kort samling med sång och rytmik. Barnen dukar och i den mån barnen kan serverar de sig maten själva. Efter lunch är det vila. På eftermiddagen äter vi mellanmål och avslutar sedan oftast dagen med fri lek, gärna utomhus.

Barnen flyttar över till någon av 3-6-årsgrupperna Eken, Kastanjen eller Linden när de bedöms mogna för det, inte automatiskt vid en viss ålder.

Välkomna till oss på Rönnen!

(Våra småbarnsavdelningar har för närvarande öppet kl 08.00-16.00, men vi använder Stockholms stad riktlinjer angående öppettider.)