Årskurs 1-2 och 3-4

I åk 1-2 och 3-4 går barn i åldrarna 7-8 resp. 9-10 år. Dessa barngrupper består av cirka 25 elever vardera. Vid skoldagens slut tar fritidsverksamheten Karamellen vid för eleverna i åk 1-3.

En dag i åk 1-2 o 3-4

Skolan öppnar kl 08.00. Vi vill att alla elever kommer senast kl 08.30, då förmiddagens arbetspass börjar. Barnen arbetar i ett tre timmar långt arbetspass, där de har möjlighet att fördjupa sig i sina uppgifter. Arbetspasset innehåller både lärarledda lektioner och eget arbete.

Det finns ett gediget montessorimaterial, som används för att ge barnen mer konkreta upplevelser och en djupare förståelse. Barnen tar pauser och äter frukt etc vid behov. Elever i åk 2,3 och 4 gör egna veckoplaneringar med handledning av lärarna och väljer uppgifter utifrån den. Varje vecka stämmer de sedan av vad som gjorts.

Förmiddagens montessoripass avslutas ibland med en gemensam samling, ibland med en stunds läsning och därefter äter vi lunch. Barnen tar själva för sig av maten och turas om att vara bordsvärdar, med ansvar för bland annat dukning. Efter lunch är vi ute på vår fina, parkliknande gård, som erbjuder bandy- och basketmål, klätterställning och korggunga.

Förutom svenska, engelska, matematik och kultur (so/no), har vi bild, idrott och musik. Klassen har också EQ varje vecka.

Varje vår åker vi på lägerskola med en övernattning - vilket är oerhört uppskattat i klassen!

Välkomna till åk 1-2 och3-4!